WAAROM DRAGEN WE EIGENLIJK DE KLEDING DIE WE DRAGEN?

Wie PureBliss op social media volgt, weet dat ik vorige week m’n eerste les Modejournalistiek heb gehad. Deze cursus wordt gegeven door Hogeschool Fontys in samenwerking met ELLE. Ik keek hier enorm naar uit en de eerste les was dan ook echt – ik kan niet anders zeggen – een fantastische aftrap! 

Bij binnenkomst zag ik een zaal vol modebewuste jonge vrouwen. Mijn oog viel vrijwel direct op een dame helemaal voorin. Zij droeg een zelfgemaakt pak welke uit verschillende printen bestond (superman, bloem- en dierenprint) met daar aan vast ook nog eens allemaal knuffels. Daarbij droeg ze grote kleurrijke armbanden, een roze haarband met flamingo’s erop en uitgesproken blauwe oogmake-up met glitters.. Afijn, het eerste deel van de les werd verzorgd door niemand minder dan Aynouk Tan. Aynouk is onder meer modejournalist, curator, presentator en docent. Een kleurrijk persoon, welke al jaren inspireert en prikkelt met haar kleding en werk. Voor degene die haar niet kent; zoek haar eens op via google en je zult versteld zijn van wat zij heeft betekend – en nog steeds betekent – voor de mode-industrie. 

“Mode en ik. Over kleren en de productie van identiteit.”

De eerste les beloofde onze zintuigen en onze kijk op de wereld op scherp te zetten. Op een groot scherm stond de tekst: “Mode en ik. Over kleren en de productie van identiteit”. Een vraag die mij vooral is bijgebleven is: ‘Waarom dragen we eigenlijk de kleding die we dragen?’. Op het eerste gezicht een simpele vraag. Natuurlijk gewoon omdat we het mooi vinden. We willen er allemaal leuk uitzien en in de meeste gevallen willen we ook allemaal met de mode meegaan. Maar waarom vinden we eigenlijk iets mooi? Of sterker nog, waarom vinden we iemand aantrekkelijk? Wie bepaalt wat mooi of lelijk is? 

Bovenstaande vragen hebben allemaal te maken met een waardeoordeel. Hoe komen we erbij dat we een kledingstuk bijvoorbeeld mooi of juist lelijk vinden? Waardeoordelen zijn ideeën die zijn geproduceerd. De eerste fase van ons waardeoordeel is eigenlijk dat we ons vaak laten leiden door onze omgeving. Je kijkt naar wat zij dragen en spiegelt je daar vaak aan. Social media heeft ook een grote invloed op hoe wij ons vandaag de dag kleden. Des te vaker we iets voorbij zien komen, des te meer we er benieuwd naar raken. We kennen allemaal wel de kracht van herhaling en de mode-industrie speelt hier goed op in. Bovendien zijn waardeoordelen in iedere tijd weer anders, want 100 jaar geleden hadden we een heel ander oordeel op basis van onze normen en waarden dan dat we tegenwoordig hebben.

Mode is een sociale relatie. Ik denk dat het goed is om jezelf af te vragen waarom je kiest voor het dragen van bepaalde kleding. Is het vanwege de kwaliteit? Wil je door het dragen van bepaalde kleding graag indruk maken op anderen? Een bepaalde status verkrijgen of juist provoceren? Of volg je liever de grote menigte? Want dat is makkelijk en veilig. Daar is niks mis mee. Je mag zoekende zijn en kijken wat jij mooi vindt. Het zou alleen jammer zijn als je dit doet omdat je niet anders durft. Wanneer je niet durft te dragen wat jij daadwerkelijk mooi vindt uit angst voor de reacties van anderen. Het is juist onwijs tof en verdient alleen maar respect en bewondering wanneer je echt jezelf durft te zijn en dus volledig je eigen identiteit durft te bepalen. 

“Kenmerkend voor adidas zijn de drie strepen want daardoor herkennen wij adidas.”

Nou goed, dat waardeoordeel dus. Aynouk vertelde iets interessants over de betekenis van stof. Iets waar volgens mij tegenwoordig nog maar weinig mensen bij stil staan. Er wordt namelijk betekenis gecreëerd aan een bepaald stukje stof. In beginsel heeft een stukje stof namelijk geen betekenis. Vervolgens wordt er een beeld omheen gebouwd. Er wordt een pr-bureau in de hand genomen, de stof krijgt een bepaald thema, wordt helemaal gehyped in de media en op een gegeven moment kent iedereen dat stukje stof. Hierdoor wordt er betekenis gecreëerd aan een eenvoudig stukje stof. En betekenis wordt in principe gemaakt door merken en hoeveel mensen dat merk uiteindelijk gaan dragen. Ze noemde hierbij een mooi voorbeeld, namelijk adidas. Kenmerkend voor adidas zijn de drie strepen want daardoor herkennen wij adidas. Adidas betekent sport, veerkracht, voetbal etc. Dat betekent dus dat als we naar stoffen kijken, we er een bepaalde betekenis aan koppelen. 

“Je zou jezelf eigenlijk steeds moeten bedenken dat jij jouw kleding niet bent, maar dat jij jouw kleding alleen maar draagt.”

Laten we nog even terug gaan naar die vrouw in dat zelfgemaakte pak. Dat was Aynouk, onze docent. Ja, echt waar! Zoals ik al had gezegd: een kleurrijk persoon. Als je haar in die kleding op straat tegen zou komen (buiten het carnaval seizoen om) dan zou je waarschijnlijk denken dat deze vrouw hartstikke gek is, terwijl als je haar hoort spreken en met haar in gesprek gaat je er al gauw achterkomt dat zij een ontzettend intelligente, stoere en vooral vooruitstrevende vrouw is. Volgens mij was de boodschap die zij met haar keuze voor haar kleding wilde brengen dan ook dat je met mode een andere definitie dan de werkelijkheid creëert. Je zou jezelf eigenlijk steeds moeten bedenken dat jij jouw kleding niet bent, maar dat jij jouw kleding alleen maar draagt. Kleding is een brug tussen het innerlijk en het uiterlijk. De manier waarop we waargenomen worden door de buitenwereld. Het heeft niets te zeggen over jouw innerlijk, terwijl je er wel een bepaalde identiteit mee neerzet. 

Met dit stuk hoop ik eigenlijk dat we onszelf meer bewust worden van de manier waarop we elkaar bekijken en vooral ook over welke ideeën we daarbij hebben. En boven alles, dat je zelf kunt bepalen wat mooi is. Je produceert je eigen identiteit. Identiteit is iets wat we doen. Wat we opvoeren. Het is gedrag. Door je op een bepaalde manier te kleden breng je een boodschap over. Welke boodschap is dat voor jou?

Bedankt voor het lezen! Vergeet niet te liken als je dit een leuke blog vindt & PureBliss te volgen op Facebook en Instagram als je niets wilt missen!